Chili inomhus

Allt om Capsicum. Om du är nybörjare eller ett riktigt Chili Head spelar ingen roll, posta vad du vill om det här lätt vanebildande släktet.

Chili inomhus

Inläggav origo 22 november 2008, 18:47

Hej!

Ny på forumet, men har fått en släng av chili-sjukan och börjat odla i mitt mkt trånga boende (30m2) under en vanlig LE-lampa, med goda resultat dessutom. Till årsskiftet flyttar jag till egen gård, och då blir det nog oanat stora projekt ;)

En bild på min "avdelning":
http://bildplats.se/image/view/172
Bild

De sorter ni ser är "Five Color Marble", "Purple Firecracker" samt "Lemon Habanero".

Hoppas det blir livat här i forumet, jag har massor med ideer som jag vill prova och diskutera.

/origo
origo

Re: Chili inomhus

Inläggav jag71 25 november 2008, 23:58

Visst är det roligt när det växer. Paprikorna i mitt badrum har blivit röda men tyvärr är de så minimala att inte ens barnen plockar de. Är just nu inne i en period av fröförsök. Jag har alltså avocado, citron, apelsin, kiwi, nektarin, vindruva och rosepeppar på försök till att komma upp. Kan ju säg att hittills så är det bara citronen och avokadon som vill det jag vill. Ananasen växte också men så kom min minsta kille och bara måste peta så nu vet jag inte om den kommer igen.

Hade en massa tomater som skulle övervintra var det tänkt men tyvärr så gick en propp som jag inte upptäckte så nästan alla är döda nu. Fast man få rväl vara glad åt den stora i vardagsrummet som växer så det knakar och ger små goda tomter (jag har inte smakat på de men jag tror på min lille ananasplanddödare :roll: )

Nästa sommar så ska jag plantera lite paprikor ute hade jag tänkt.
Ideer behöver jag alltid och plats att odla har jag. Tyvärr är tid en bristvara men ibland så har jag flera minuter över :cheers: :cheers: :cheers:
jag71

Inläggav origo 27 november 2008, 00:43

Jag har gått lite i motsatt rikting mot dig då kan man säga, när jag precis grott 10st nya "Five Color Marble", som jag ska skörda frön ifrån tänkte jag, så jag kan plantera ännu flera sen. Dessa borde vara klara så jag har frön till våren (läs Mars), för en lite större odling utomhus under sommaren.

Har specialgjort en inomhus-drivbänk av IKEA-lådan LÅDIS samt ett miniväxthus jag fick av min mor i våras.
Ska försöka posta bilder senare (just nu sover svärfar brevid, och han gillar inte blixtar mitt i natten =)
origo

Inläggav origo 27 november 2008, 16:21

Här kommer ett kort.

Fröna är planterade i 2-deciliters Lättdryck-förpackningar (återvinning är allt!). Ljuset tillförs av 2st 11W LE-lampor, som sedan byts ut till 25W när de behöver ordentligt med ljus. Allihopa står i ett minidrivhus med 55% RH och 23 grader.

Alla frön, som är från egen tidigare skörd, hade grott efter ett par dagar i mörker mellan blött hushållspapper i 24 grader och petades ner för 3 dagar sedan. Hittils kan jag se 7st som börjar titta upp!

http://bildplats.se/image/view/186
Bild

En fråga till nån som kanske vet mer är hur länge man bör vänta innan man omskolar från 2dl till nästa storlek (tänkte 1L)?
Är det kanske helt enkelt så att man får titta efter hur rotutveckligen ser ut och gå efter det?
origo

Inläggav origo 2 december 2008, 13:14

Kan inte låta bli att visa hur fina de börjar bli. Alla utom en har växt jättefint, den sista hade lite svårt att komma ur sin frökapsel, men den kanske repar sig.

http://bildplats.se/image/view/190
Bild
origo

Återgå till Chili och Paprika