Nybörjarfrågor kring frilandsodling

Här kan du berätta om din egen odling, hur du odlar, vilka sorter osv. Lämna tips, fråga om råd eller helt enkelt bara prata tomater.

Nybörjarfrågor kring frilandsodling

Inläggav Forte 25 februari 2009, 13:49

Hej!

Är väl lite av nybörjare på tomatodling även om jag odlat i kruka några år. Tänkte dock skala upp och ha lite fler plantor i år och tänkte då skapa ett trädgårdsland där mina tomater skulle få växa.

Jag har ingen klockren plats för odling men funderar på att gräva ett trädgårdsland med rader i nord-sydlig riktning på en solig del av tomten på landstället. För att öka värmen och kanske skydda lite från nedkylning tänkte jag ev. använda mig av plexiglasskivor som jag har tillgång till och sätta upp dessa utmed raderna på var sida om plantorna. Är detta någon vidare bra idé?

Eftersom detta skulle göras på landet blir det uppenbara problemet att hantera torka då jag inte är där mer än ca var 14:e dag. Eftersom automatiskt bevattning med någon slags elektronik inte är möjlig och det tänkta växtplatsen är en bit från närmaste hus och hängränna har jag inte så många idéer. Täcka med nyklippt gräs vid utplanteringen är väl det enda. Några andra kreativa idéer? Det har fungerat förvånansvärt väl i kruka tidigare år, utan extra bevattning, så jag tänker iallafall prova.

Slutligen, några bra tips på lämpliga tomatsorter? Tidig sort vore bra, vi brukar lida av att endast få tomater sista dagarna av semestern. Klara brist på vatten, om det finns sådana sorter. Riklig skörd, fantastisk smak...ja, det vanliga... ;-)

Lär få anledning att återkomma med fler frågor... :oops:

/Jonas
Forte

Re: Nybörjarfrågor kring frilandsodling

Inläggav badger 29 januari 2010, 17:57

Om du känner någon inom sjukvården så försök tigg begagnade droppflaskor med aggregat. De går ju att ställa in exakt och seriekoppla så bevattning i 14 dagar är inget problem.

Badger
lennart.g.hallin@telia.com
badger

Inläggav sprellelina 1 juli 2010, 16:04

Hej, jag såg att du skrev "täcka med nyklippt gräs". Jag blev jättenyfiken och vill bara fråga varför man gör det, hjälper det i kruka också?:-)
sprellelina

Inläggav Forte 16 juli 2010, 21:15

sprellelina skrev:Hej, jag såg att du skrev "täcka med nyklippt gräs". Jag blev jättenyfiken och vill bara fråga varför man gör det, hjälper det i kruka också?:-)

Är knappast superexpert på området, men att täcka med gräs innebär dels att fukten behålls i marken till högre grad och dels att mikroklimatet i jorden blir bättre. Jag har i år t.ex. planterat på friland på landstället för nu fyra veckor sedan (plantorna var stora vid det laget). Jag vattnade ordentligt och täckte med nyklippt gräs. Av olika anledningar kom jag inte till landstället förrän för en vecka sedan, dvs tomaterna stod ovattnade i 3 veckor och detta utan att det kom en droppe regn och i rådande värme/hetta. Jag var väldigt orolig men när jag kom ner var tomaterna i god form. Visst, de hängde lite, men inte skadligt mycket och inga blad var gula. De har kanske inte växt så som de skulle ha gjort med regelbunden vattning, men de har överlevt.

Det skadar knappast att täckodla i kruka, men det är klart att tomaterna kräver mer regelbunden tillgång till vatten ändå.
Forte

Inläggav sprellelina 16 augusti 2010, 01:49

Tack:-) Jag provade det på mina och som du sa, klarar dom sig utan vatten længre:-)
sprellelina

Återgå till Odling av tomater