Odla i mossa eller hö

Allt om potatis

Odla i mossa eller hö

Inläggav jag71 14 september 2008, 09:35

För något/några år sedan hörde jag om någon som odlade potatis i halm och i våras fick jag reda på att en bekants bekant odlade i mossa.
Frågan är hur man gör? När jag frågar så vet ingen. :roll: De ser ut som levande frågetecken :scratch: och den enda "vettiga" infon jag får ur dem är "Potatisen är väldigt ren!" Vilket jag också kunde räkna ut då det inte växer i jord. Vi har lerjord utblandad med sten så den är inte grävvänlig. Ner i leran skulle nog potatisen komma men få upp den tvivlar jag på att det är möjligt.
Så all info ni har skulle jag bli glad om ni ville dela med er av.
jag71

Re: Odla i mossa eller hö

Inläggav Viola 22 februari 2010, 03:14

Hej! Lite sent att svara nu, men det är mycket lätt att odla potatis med halm.
Jag tillverkade odlingsbänkar av trä, går lika bra med pallkragar. Sedan la jag lite sand ovanpå jorden och strödde ut potatisen. och
lade ett 20cm lager halm ovanpå.glöm inte att vattna. Lägg på mer halm allteftersom det växer.
Det är jättelätt att kolla hur stor potatisarna blivit, man lyfter bara lite på halmen och tar bara de som är färdiga.

Halmen fick jag tag i gratis på fälten, jag fick krafsade ihop det som blev kvar sen maskinerna varit där.

Lycka till/Viola
Viola

Re: Odla i mossa eller hö

Inläggav jag71 6 april 2010, 11:36

Tack! Inte alls försent att svara. I år hade jag tänkt att plantera några potatisar i hinkar så vi åtminstonde får egen nypotatis till midsommar och till Mannens födelsedag. Fast nu när du har svarat så kan jag ju odla lite i halm också. Ska höra mig för med bonden på andra sidan åkern om han inte kan avvara lite halm. Friskt vågat hälften vunnet.
jag71

Återgå till Potatis (Solanum tuberosum)