problem med tiny tim i kruka!

Ser plantan konstig ut, har den råkat ut för någon form av ohyra, sjukdom... Här kan du ställa frågor och lämna tips om hur man löser problem som kan uppkomma under odlingen. Var helst specifik när du ställer frågor, vilken tomatsort du odlar, jordmån, läge, gödsling osv.

problem med tiny tim i kruka!

Inläggav johan83 12 mars 2009, 14:06

Hej, jag satte ett par tiny tim för någon månad sedan och nu har de börjat växa sig ganska stora, men bladen har börjat få vita prickar på sig, som torkar ut och tillslut skrumpnar de ihop. Detta har mest hänt med de understa bladen, men är även på väg på de övre på vissa plantor. Vet någon vad detta är och hur man åtgärdar det?

vidare är jag nyfiken på hur stora plantorna bör vara när jag ska plantera om, vilken jord och eventuell växtnäring som är aktuell och hur stora krukor jag bör använda.

tack! /johan

IMG_6274.JPG
IMG_6274.JPG (195.4 KiB) Visad 741 gånger
IMG_6271.JPG
IMG_6271.JPG (111.17 KiB) Visad 741 gånger
IMG_6270.jpg
IMG_6270.jpg (218.31 KiB) Visad 743 gånger
johan83

Re: problem med tiny tim i kruka!

Inläggav jag71 15 mars 2009, 20:14

Jag har inte en aning. Jag kan nästan inget men vill gärna veta jag också. Hade några liknade blad förra året (tror jag det var).
jag71

Inläggav Admin 19 mars 2009, 23:15

Hej

Plantorna ser ganska friska ut för övrigt och dom vita fläckarna ser ut som brännskador, har du sprayat plantorna med vatten eller näringslösning och haft dom i söderfönster?

Tiny tim är ganska småväxt och det ser ut som du har ganska stora krukor redan, när plantorna börjar sätta blomknoppar kan du plantera om dom i större kruka.

Tiny Tim och liknande sorter är främst framtagna för kommersiell krukodling så trädgårdsbutikerna kan sälja krukodlade plantor med tomater dyrt och tidigt på säsongen.

Micke
Användarvisningsbild
Admin
Site Admin

Inläggav johan83 25 mars 2009, 19:26

tack för svar!

jag har plantorna i söderläge och jag har börjat misstänka att de får för mycket sol de dagar när solen ligger på, då de uppvisar de symptomen då.

nu planterade jag om ändå för nån vecka sedan :) jag satte dem i 7-8 liter krukor och köpte bio-bact pinnar avsedda för tomatodling

jag har inte sprayat plantorna.. värt att prova? bör jag göra detta ofta eller bara när de utsätts för mycket sol?

ibland slokar bladen riktigt mycket och krullar nästan ihop sig. för mycket/lite vatten? är som nybörjare lite osäker på hur mycket jag bör vattna!

nu har plantorna blivit uppåt 30 cm höga, men inte jättebuskiga.. är det bara att vänta nu, eller är det något mer att tänka på? jag har läst lite varstans om toppning/tjuvning, vad innebär det och vad har det för effekt?

mvh Johan
johan83

Inläggav Admin 28 mars 2009, 12:22

Hej

Spraya inte plantorna utan försök att hålla bladen torra, sprayar du plantorna och ställer dom i full sol så kan vattendropparna fungera som ett förstorningsglas och bränna sönder bladen.

Näringskrävande växter med mycket grönmassa som t.ex kålväxter, spenat mm kan reagera positivt på en sprayning med svag näringslösning som helst görs kvällstid, tidig morgon eller om vädret är mulet.

Slokar bladen kan det vara för lite vatten, plantorna bör inte ställas i full sol direkt efter omplanteringen, dom behöver några dar på sig att bilda nya rötter.

Tiny Tim är en busktomat och den ska inte tjuvas, det är bara att vänta och låta plantan växa till sig.

Om du tittar under odlingsråd så hittar du lite info om tjuvning mm.

Hälsningar

Micke
Användarvisningsbild
Admin
Site Admin

Återgå till Problem och Sjukdomar